lördag 15 februari 2014

Blundar. Ser på mig. Hon kan inte greppa.

Hennes lilla ansikte och hennes små händer. 
Hennes ögon som försöker se och hitta svaren inte ens jag kan hitta. 
Ibland har hon bättre svar än mig. Enklare. 
Jag håller henne ibland som när hon var nyfödd och hon klamrar sig fast vid mina kläder. 
Blundar, ser på mig och jag vet att hon inte kan greppa allt som händer. 
Ingen går säker. Varför tror vi att vi är säkra? 
Röker, äter gmo- mat, rör oss för lite, dricker läsk och får i oss all möjlig gift. 
Snus, sprit, parfymer. Kaffe med massor av grädde. Socker. mediciner, aspartam. Smink och hårfärger. maktbegär. Bästattityd. 
Listan tar aldrig slut.
Livet är skört. Kroppen är inte en skräpkorg. 
Vi konsumerar och konsumerar. Bilar, inredning, hus för miljoner. Hjälper det? När det knackar på dörren? Vi är alla lika inför döden. 
Den med flest prylar när den dör vinner...
Eller? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar