torsdag 25 september 2014

Hatar

Två gånger till centrum. Två gånger.
Vi gick förbi parfym avdelningen och i luften fanns os från pizzaost.
Flera inhalationer Bricanyl. Seretid. Aerius. 
Promenera hem för att få luft. 
Jag försöker samla ihop allt vi bär men det blir aldrig tillräckligt lätt.
Inte så lätt så jag orkar bära det och Elsa i nödfall. Jag gör planer för vad jag kan lämna. I tystnad. 
Hon tog ett kort på mig idag. På sängkanten. En väldigt orolig mamma sa hon och klappa mig på huvudet.
Hon sa, det är ingen fara. 
Jag hatar parfym. Hatar hårsprayer. Hatar smink och lypsyler. Jag hatar glittriga kläder som sprider glitter i luften. Hatar pizzeriorna och ost och mjölk och smör och fil. Hatar mjukost, mesost, yogurth.
Hatar jordnötter, dragon, koriander. Soja, bönor och linser. Hatar att inte kunna vara med pälsdjur.
Hatar curry. Mandlar och avokado. Tomater och bananer. 
Pollen och choklad. 
Hatar när allt bagatelliseras. 
Jag har visat så mycket förståelse. 
Vet man ens vad man luktar under all parfym?
Hur man ser ut under smink? 
Jag hatar att ha en lång plan innan vi går ut. 
Det är all skit som säljs. 


Le Elsa... så vi får se om du är svullen igen. Jag har världens kämpe till dotter.
En ödmjuk dotter. 
En omtänksam. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar