onsdag 20 november 2013

När hon var mindre

Jag blev uppringd av en kvinna på Astma och allergiföreningen nyss och vi samtalade och jag kommer ihåg att under en period trodde folk runtomkring att vi inte gav Elsa någon mat. Att hon kanske svalt trots mina förklaringar. Hon vägrade äta efter att jag slutat amma. Hon erbjöds Nutramigen av läkaren. Ett vällingpulver för mjölkallergiska som har en smak det kan vara svårt att vänja sig vid. 
Hon behövde få i sig en viss mängd för att öka i vikt och längd...kurvan hackade. Läkarna misstänkte glutenintolerans men proverna gav inget resultat. 
Hon ville inte. hon spottade ut och spjärnade emot, under lång tid. Enda sättet att få henne att äta 2 tsk Nutramigen var att blanda i soja yogurth och mata henne när hon badade med massor av leksaker och att distrahera henne. 
Ja, det blev nästan som i boken den vilda bebisen... hon blev mindre och mindre, orkade snart inte sitta upp. så vi sökte nya vägar...vi vände oss till en läkare på Mama mia på Östermalm. Han gav henne Prosobee. Ett sojabaserat vällingpulver och detta åt hon äntligen om vi blandade med havredryck och proviva och kalciumtabletter och läste saga. 
Men eftersom det inte är bra att ge små barn soja för risken att utveckla allergi mot även detta avslutades det.
Av någon anledning som jag tror har med ålder att göra började hon äta bättre runt 6 års ålder. 
Återigen, det betyder så mycket att bli trodd på. Att bli lyssnad på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar