lördag 31 januari 2015

480 minuter och en natt och nästa dag.

fyller vit bakgrund med händelser som förflyttar oss till någon slags drömvärld.
Finns det någon mening med det som händer? 
Är det något jag inte förstått? Som jag måste finna?
15 minuter på willys.
15 minuter och efter att hon rörde kundvagnen börjar hon klia sig på magen. 
18 minuter. Hon hack hostar varannan sekund.
20 minuter, hon blir lite rödflammig.
21 minuter jag lämnar min man och kundvagnen för att ta henne ut ur butiken.
Utanför snö regnar det. Där tak finns röker minst 7 personer.
Heron city är inte för min lilla hjälte.
Inte för de riktiga hjältarna.
Ger aeris och bricanyl.
23 minuter, ringer 112. 
Ambulansen kommer med blåljus. 
Informerar dom om henne. De ger efter 4 minuter ges 6 betapred och de håller koll. Det ges annars alltid 10 betapred.
Det ser alltid mindre ut än det är och som mamma ser jag förändringen lättare och måste övertyga ambulanspersonalen att det snart blir värre.
31 minuter knallröd om kinderna
32 minuter. Det skiftar i blått.
Vi kommer till akutrummet.
De avvaktar med adrenalin. 
Ger inhalationer med ventolin. 
Avvaktar.
Märks tydligt att vården inte har pengar. Mindre personal. Stressade läkare.
480 minuter senare åker vi hem.
För att åka tillbaka morgonen efter
igen med andningsproblem. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar