onsdag 27 november 2013

Att slå in en spruta i låret.

Nu har vi hämtat ut Epipen Jr istället. Tack till dig som gav mig det tipset. Trodde Epipen bara fanns i vuxendos. 
Jag såg att dosen som skrivits ut var 300 mikrogram vilket är för vuxna. Reagerade på dosen och ringde till receptionen och de bekräftade att dosen var rätt.
På apoteket reagerade en apotekare och ringde till sjukhuset och dosen var fel!
Hon fick 150 mikrogram istället. 
Vad hade hänt vid för hög dos? 
Antagligen inte så mycket, men det är upprörande. På sjukhuset sägs det att man kan ge 300 mikrogram till barn över 20 kg. 
Men på sprutornas bipacksedel står det att det används 150 mikrogram för barn som väger 15-30kg. Hon väger 20kg. 
Läkaren säger att barn med svår allergi kan ta den höga dosen ändå men varför? Varför inte följa hennes ordinarie läkares rekomendationer, när det går att ta den mest rekomenderade dosen och i behov ta 2-3 doser?
Förstår inte. 
Bett att läkaren ska ringa mig. 
Lite lätt dimma runt mig känns det som. I väskan har jag nu sammanlagt 10 sprutor. 
6 Jext som en säkerhet ifall några av dom skulle vara defekta. 
4 Epipen som jag som sagt hämtat ut just nu och som ska ersätta Jexten. Skönt att slippa bära runt så mycket. Hon ska ha 3 st med sig. 
Ny teknik nu. Man ska "slå in" nålen i benet med 10 cm avstånd. 
Elsa bara suckar när jag läser bipacksedeln och kollar injektionspennorna. Hon vill prata om annat och bara leva. 
Men snart måste hon lära sig själv att ta sprutan. Att "slå" in den. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar