onsdag 4 februari 2015

Särbehandling?

Hur kul är det att få piggelin varje gång någon får bakelse eller glass med jordgubbsgrädde?
Fantasin måste ha sinat ordentligt om det första man tar fram är isglass till den allergiske?
Oatlyglass finna i olika smaker... Hallon finns och blåbär.... björnbärssylt och hjortronsynt... 
Även sylt på squeeze flaska...
Strössel, fruktbitar.
Jag är tjatig. Jobbig.
Det tar emot, men varför ska hon särbehandlas så?
Var är empatin? Jag kan ordna glassen, inga problem, men då måste jag ju veta när och vad....
Har bett om det, men det händer inget. 


2 kommentarer:

  1. Jag beundrar dig .
    Jag har en dotter född 1982 som åt en smal kost utan mjölkprotein och utan allt vad färgämnen heter och lite annat .

    Idag finns det i alla fall en hel del färdiga produkter att använda jag säger det var skönt när turo glassen kom och andra mjölkfria produkter som underlättar vardagen.

    När det var dax för kalas fick man vara glad om hon blev bjuden för många av föräldrarna tyckte det var jobbigt att ha en som inte åt "någonting vanligt".

    Butiker och skolmaten var ett stort problem dom hade inte förståelse för att hålla koll så hon inte fick i sig "fel mat". Bara att kunna säga till henne att peta bort osten på pizzan visar ju att dom inte tänker. Men som tur var har min dotter skinn på näsan och kan meddela till personalen " det gillar inte min mamma att jag gör"

    Idag är hon vuxen och har familj och barn.

    Lycka till, du har några hårda år framför dig men jag vet att du grejar det.

    SvaraRadera
  2. Empatin är så viktig och enkel! Min dotter har en kompis med flertalet allergier och det går alltid bra på kalasen om vi planerar och stämmer av med barnets föräldrar. Alltid hittar vi en bra lösning ihop. Delaktigheten är viktig, känslan av att vara "en i gänget". Min dotter är hörselskadad och det är också en kamp att se till att hon inte blir bortglömd eller särbehandlad. Kram

    SvaraRadera